h1

Tiden gæster alle spor

januar 29, 2014

tidsgæst

I slutningen af sidste år åbenbaredes et værk langt ud over det sædvanlige. Nemlig pladen Tidsgæst. En næsten 90 minutters dobbeltvinyl, og ét langt dødsridt ind i ukendte psykedeliske verdener , hvor tidens tand er en klinge, der skærer dig midt over, hvis du ikke tager dig i agt! Et enmandsværk som markerer en milepæl inden for dansksproget ambitiøs syrerock.

Naturligvis er albummet også landet her på biblioteket, og nedenfor kan du læse en email-konversation, som jeg havde med pladens banemand og bannerfører; den ølandsk bosatte Sigurd Djurhuus. En slags musikkens pendant til tv’ets gør-det-selv bonderøv. Pladen er et af de stædigste og mest demonstrative eksempler på, at man kan være herre over sit eget værk – lige fra at komponere og indspille alle instrumenter til at oprette eget pladeselskab og afslutningsvis rejse penge til produktionen via Crowdfunding! (læs vores artikel om Crowdfunding og Tidsgæst her på bloggen).

Her følger min lettere nørdede snak med Sigurd

Musikudvalget.dk:
Man siger det er svært at indspille alle spor selv, så numrene får udtryk af ét samlet hele. For mange kan det simpelthen være et mysterium, hvordan et sådan projekt overhovedet realiseres. Kræver det ikke både disciplin, teknik og tilrettelæggelse at gennemføre dette? Hvordan har du grebet det an?

Sigurd Djurhuus:
Eftersom at jeg har indspillet for mig selv gennem mange år, så har jeg fundet frem til en del gode tricks og arbejdsmetoder. Når jeg har idéer nok til et nummer, så plejer jeg at tage de skitser jeg har indspillet og bygge nummerets form op med dem. Det laver jeg et lyttespor ud af, som jeg bruger når jeg indspiller. Jeg starter som regel med trommerne, og for ikke at skride i tempoet, bli’r jeg nødt til at ha’ et clicktrack at holde mig til.

Alle der har prøvet at spille til click ved hvor frustrerende det kan være, så jeg har løst det ved at lave rytmiske og svingende clicktracks. Så føles det mere som at spille med en musiker. Det er stadig småsvært, men med tiden og øvelsen bli’r det bare en anden måde at spille på. Når først trommerne er på plads, er resten af indspilningerne en leg. Det er måske derfor, det lyder som et rigtigt band der spiller. Det var ikke vigtigt at få det til at lyde sådan, men snarere at undgå lyden af en lag-på-lag-indspilning. Instrumenterne skal spille med hinanden, ellers bli’r det mærkeligt at høre på.

Jeg var også nødt til at lave en knaldhård planlægning. Ellers kunne det slet ikke lade sig gøre at lave det her selv. Men samtidig lavede jeg det med så store huller som muligt for at gi’ plads til de idéer der kom undervejs. Og det sjove var, at jo bedre planlægning, jo større muligheder var der for at flippe ud og være kreativ!

Musikudvalget.dk:
Kan du nævne nogle musikere som inspirationskilde, der på samme måde har indspillet det hele selv? Jeg kan ikke selv komme i tanke om så meget inden for den genre, du beskæftiger dig med.

Sigurd Djurhuus:
Jeg har ikke været direkte inspireret af nogen, men der er masser der har styrket mig i troen på, at det kan lade sig gøre. Zappa først og fremmest. Nok den største musikkollage-mester nogensinde. Eller prøv at lytte til “The Sheik Of Araby” med Sidney Bechet. Det er en af de første indspilninger, hvor en musiker spiller alle instrumenter. Den gjorde et stort indtryk på mig. Det er optaget som ping-pong… med lakplader… i 1941!

Musikudvalget.dk:
Genremæssigt kan man vel nærmest sige, at der er tale om en sammenblanding af alt lige fra postpunk, spoken word, syrerock og stoner. Er det genrer, som du ikke har kunnet få andre musikere interesserede i – eller er du simpelthen en enspænder? Hvor ville fordelene have været ved at indspille den sammen med andre, og hvordan ville udfaldet have været?

Sigurd Djurhuus:
Det er lidt lissom med bøger. De er som regel skrevet af en enkelt person. Tidsgæst er lavet på samme måde, og jeg tror ikke det kunne lade sig gøre at lave den i en band-sammenhæng. Det ville kræve al for meget tid og arbejde for et band, hvor man er afhængig af, at alle er til rådighed og ofrer sig selv fuldstændig på musikkens alter. Hvis man ser helt nøgternt på det; hvor meget tid bruger et band så egentlig på selve musikken? Ethvert band vil sige 100%, men i virkeligheden går det meste af tiden med administration. Der skal bookes jobs, laves demoer og videoer, opdateres hjemmeside, blogs, Facebook, MySpace, Twitter, Soundcloud, YouTube osv. osv… Det er svært for mig at se, hvordan der skal blive tid til at udvikle musikken, og resultatet bli’r ofte herefter.

Men bortset fra alt det, så er jeg absolut en enspænder. Især når det drejer sig om at kreere noget seriøst, hvor der indgår meget arbejde. Det er ikke fordi, jeg fungerer dårligt sammen med andre, men i bandsituationer fungerer det altid bedst, hvis det er på andres præmisser.

Musikudvalget.dk:
Lad mig høre lidt om, hvorfor du ville udsende én lang plade i stedet for flere. 90 min. er unægtelig lidt af mundfuld! Er det fordi sangene passer sammen som én lang fortælling?

Sigurd Djurhuus:
Der er helt klart en rød tråd gennem pladen, men der er ikke nogen fortløbende historie. Man kan starte præcis hvor man vil, og høre så meget man orker, hvilket er den store fordel med LP’er. Jeg tror, at de fleste lytter til plader på den måde. Nogle plader er bedre, når man starter på side 2! Grunden til at lave et dobbeltalbum var, at jeg havde så mange numre, der passede sammen. Det ville ikke fungere med enkelte LP’er, og det ville osse blive for dyr en produktion.

Musikudvalget.dk:
Så for at finansiere pladen benyttede du som bekendt crowdfunding. Tror du, at crowdfunding er fremtidens finansieringsform, hvad gælder fysiske musikudgivelser? Skal man i så fald ikke have mange dedikerede fans, der allerede kender til ens musikproduktion? Er det ikke et problem, hvis man, som du, ikke tidligere har lavet noget i denne stil? Noget som folk kan læne sig op af, når de skal medfinansiere udgivelsen?

Sigurd Djurhuus:
Det var virkelig et klap på skulderen, der kunne mærkes, da folk støttede projektet, og der blev penge til presningen af pladen. Jeg var overhovedet ikke sikker på, at jeg havde et netværk der var stort nok, så jeg kunne få hele beløbet ind. Så jeg så det fra starten som lidt af et knald-eller-fald eksperiment. Men det begyndte for alvor at gå stærkt, da vennerne gik i borgen for mig og reklamerede for projektet. Pludselig kom der beløb ind fra folk, jeg slet ikke kendte. Det er da en reel tillidserklæring, og det gjorde at jeg følte et stort ansvar for at få pladen ud til støtterne.

Men ja, crowdfunding er absolut fremtidens finansieringsform! Når først folk indser fordelene, er der ingen vej tilbage. Det fede ved crowdfunding er den direkte forbindelse mellem dem, der skaber musikken og dem der vil ha’ pladen. Alle fordyrende og besværlige mellemled bli’r erstattet med et simpelt spørgsmål om tillid.

Hvis man har oplevet det håbløse i at sende ansøgninger om støtte til musikforeninger og organisationer, er det ikke svært at se mulighederne i crowdfunding. Jeg har søgt støtte til pladeprojekter i 15 år og aldrig fået en klejne. Måske synes man ikke, at det jeg laver er værd at støtte. Det kan jeg sagtens acceptere, men jeg kan ikke forstå, at man kun støtter kunstnere der i forvejen har profileret sig. Det er da dem nede i bunden, man bør støtte. Man snakker så meget om “vækstlaget i dansk musik”. Hvilket lag er det egentlig man snakker om? Der er da ret mange lag, hvis man gider bore lidt dybere…

Lån den enestående lp på biblioteket og lyt også til Sneums Garage på P6 Beat, hvor Sigurd var ugens gæst i slutningen af sidste år.

/Rosenblad

Reklamer

One comment

  1. Tak for dette interview. Jeg sidder just og lytter til pladen som jeg har fået forærende. Det er et imponerende værk. Både hvad form og indhold angår, dobbelt-LP og så mange genrer og ikke mindst at det hele er optaget solo. Svingende clicks!



Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: